Smoothing

Wygładzanie

Smoothing

Wygładzanie usuwa drobne szumy a także niejednorodności tła. W przykładzie przedstawionym na Rys. 4 zaciemnienie każdego piksela – 0 lub 255 - zostało zastąpiona zwykłą średnią arytmetyczną zaciemnień pikseli tworzących kwadrat o boku 3px, w którego centrum leży dany piksel. Wprowadziło to bardzo silne zniekształcenia – poprawne obliczenia wymagałyby przeliczania zaciemnień reprezentowanych przez liczby dziesiętne z zakresu 8b na gęstości optyczne. Dlatego Rys. 4 może służyć wyłącznie jako bardzo przybliżona ilustracja następstw wygładzania – w szczególności efektu malenia stosunku sygnał/szum i utraty szczegółów.

Rys.  4     Przykład wygładzania biało-czarnego rysunku przy użyciu algorytmu obliczającego zaciemnienie każdego piksela jako średnią z zaciemnień 3x3=9 px
Rys. 4 Przykład wygładzania biało-czarnego rysunku przy użyciu algorytmu obliczającego zaciemnienie każdego piksela jako średnią z zaciemnień 3x3=9 px.